El mundo religioso = El món religiós
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EL MUNDO RELIGIOSO
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La religión ibera es politeista, aun- y divinidades como la Dama de Elx y
que apenas se tiene informaciónsobre la de Guardamar del Segura, y los consus creencias y dioses. Formada a tra- juntos funerarios escultóricos de Elx y
vés de un proceso sincrético entre una del Corral de Saus. El área de expanreligión naturalista, de raíces ancestra- sión de la escultura en piedra se redules, y las influencias mitológicas y ce al sur de la provincia de Valencia y
rituales de los pueblos colonizadores.
Alicante.
Uno de los aspectos mejor conocidos
Los lugares de culto en el mundo ibées el mundo funerario. Los iberos inci- rico son muy variados, lo que indica la
neran a su muertos sobre una pira o complejidad de su mundo religioso.
ustrinum. Tras la cremación del cuer- Los grandes santuarios son lugares de
po, se recogen sus cenizas, se lavan y peregrinación donde los fieles deposise depositan en un loculus o agujero tan sus ofrendas, como el de La Serreta
generalmente dentro de una urna. de Alcoi conocido por la gran cantidad
Junto a los restos del incinerado, se de exvotos de terracota en él hallados.
coloca el ajuar, compuesto por piezas Las cuevas santuario, donde se encuenpersonales que reflejan su status social lran numerosos recipientes para libacomo armas, herramientas, fíbulas, ciones, gozan de una gran tradición
agujas, cuentas de collar y otros obje- como lugares sagrados. Finalmente, los
tos relacionados con el ritual funerario, templos de la Neta dels Banyets de El
como recipientes, exvotos, amuletos y Campello, el de La Escudilla de
ofrendas alimenticias. Diversas cere- Zucaina o el del Tossal de Sant Miquel
monias se desarrollan durante las exe- de Llíria son recintos sacros con altaquias, así se documentan cortejos y res, betilos y numerosas ofrendas.
desfiles en las escenas pintadas de la
cerámica de Sant Miquel de Llíria o el
grupo de plañideras y flautistas de
Horta Major en Alcoi. Juegos funerarios aparecen en las esculturas de La
Alcudia de Elx y, finalmente, se registran testimonios de libaciones y banquetes en las necrópolis de Cabezo
Lucero o El Molar, en Alicante. Las
tumbas son siempre anónimas sólo después de la conquista romana se empiezan a utilizar lápidas funerarias como
la de Sinarcas, en Valencia o Els
Vinyetsy Canet Roig, en Castellón.
La escultura también permite acercarse a la espiritualidad ibérica.
Animales fantásticos y mitológicos,
como el grifo de La Alcudia de Elx,
las esfinges de Agost y de Elx, y las
sirenas del Corral de Saus de Moixent,
evocan ideas de ultratumba; leones y
toros aparecen formando parte de los
monumentos funerarios. En cuanto a
las representaciones humanas, destacan las figuras de guerreros, oferentes
1
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Dameta que formava part d'un gran
monument hinerari. Segle IV a.c. Corral de
S,,,. de M
~
~
~
~
que bmabo
de un gran
monumento funerario. siglo Na.C. corral de
Saus, Moixent.
~
Pebeter de la deessa Tanit, de terra cuita. Segles
111-11a.c. Necrbpolis de I'Albufereta d'blacant.
Pebetero de la diosa Tanit, de terracota. Siglos IIIU a.c. Necrópolis de la Albufereta de Alicante.
~
,
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La religió dels ibers és politeista,
encara que a penes hi ha informació
sobre les seues creences i els seus
déus. S'havia format a partir d'un
procés sincretic entre una religió
naturalista, d'arrels ancestrals, i les
influencies mitologiques i rituals
dels pobles colonitzadors.
Un dels aspectes millor coneguts
n'és el món funerari. Els ibers incineren els seus morts sobre una pira o
ustrinum. Després de la crema del
Les tombes poden ser forats simples excavats
cos, recullen les cendres, les llaven i
en terra on es col.loca I'urna, com al
les depositen en un loculus o forat
Ciearraleio
de
Murcia;
túmuls
quadrats
de
.
generalment
dins d'una urna. Juntapedres com els de la necr6polis de Cabezo
Lucero, a Guardamar del Segura; pilars-estela
ment amb les restes de l'incinerat,
com el de Monforte del Cid; o monuments
col.loquen I'aixovar, compost per
turriformes com el de Pozo Moro, a Albacete, el
peces personals que en reflecteixen el
de I'Horta Major, a Alcoi, i Pino Hermoso, a
nivel1
social corn ara armes, ferraOrihuela.
mentes,
fíbules, agulles, grans d e
Las tumbas pueden ser simples hoyos excauados
collar i d'altres objectes relacionats
en tierra donde se coloca la urna, como en el
Cigarralejo de Murcia; túmulos cuadrados de
amb el ritual funerari, recipients,
piedra como los de la necrópolis de Cabezo
ex-vots, amulets i ofrenes alimentaLucero, en Guardamar del Segura; pilaresestela
ries.
Celebren diverses cerimonies
como el de Monfofledel Cid,. o monumentos
turrifomes como elde pozo oroe en ~ [ b ~ c e t ~ , durant les exequies, així ho docuel de Horfa Majur, en Alcoi, y Pino Hermoso, en
Orihuela.
menten els seguicis i les desfilades
que hi ha a les escenes pintades de la
cerimica de Sant Miquel de Llíria o
el grup de ploramorts i flautistes de
I'Horta Major d'Alcoi. Jocs funeraris
apareixen en les escultures de 1'Alcúdia d'Elx i, finalment, hi ha registrats testimoniatges de libacions i
banquets a les necropolis de Cabezo
Lucero o El Molar, a Alacant. Les tombes són sempre anbnimes i només
després de-la conquista romana
comencen a utilitzar Iipides funeriries corn la de Sinarcas, a Valencia o
Els Vinyets i Canet Roig, a Castelló.
L'escultura també permet acostar-se
a I'espiritualitat iberica. Animals
fantistics i mitologics, corn el grifó
de 1'Alcúdia d'Elx, les esfinx d'Agost i
d'Elx, i les sirenes del Corra1 de Saus
de Moixent, evoquen idees d'ultratomba; lleons i bous apareixen 'formant part dels monuments funeraris. Quant a les representacions humanes, hi destaquen les figures de
guerrers, oferents, i divinitats com la
Dama d'Elx i la de Guardamar del
Segura, i els conjunts escultdrics
d'Elx i del Corral d e Saus. L'irea
d'expansió de l'escultura en pedra es
redueix al sud de la província d e
Valencia i Alacant.
Els llocs de culte en el món iberic
són molt variats, cosa que dóna idea
de la complexitat del seu món religiós. Els grans santuaris són llocs de
pelegrinatge on els fidels depositen
les seues ofrenes, corn el de La Serreta d'Alcoi conegut per la gran quantitat d'ex-vots de terra cuita que s'hj
van trobar. Les coves-santuari, on hi
ha nombrosos recipients per a libacions, tenen una gran tradició corn a
llocs sagrats. Finalment, són recintes sacres amb altars, betils i nombroses ofrenes, els temples d e la
Illeta dels Banyets d'El Campello, el
de La Escudilla de Zucaina o el del
Tossal de Sant Miquel de Llíria.
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EL MUNDO RELIGIOSO
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La religión ibera es politeista, aun- y divinidades como la Dama de Elx y
que apenas se tiene informaciónsobre la de Guardamar del Segura, y los consus creencias y dioses. Formada a tra- juntos funerarios escultóricos de Elx y
vés de un proceso sincrético entre una del Corral de Saus. El área de expanreligión naturalista, de raíces ancestra- sión de la escultura en piedra se redules, y las influencias mitológicas y ce al sur de la provincia de Valencia y
rituales de los pueblos colonizadores.
Alicante.
Uno de los aspectos mejor conocidos
Los lugares de culto en el mundo ibées el mundo funerario. Los iberos inci- rico son muy variados, lo que indica la
neran a su muertos sobre una pira o complejidad de su mundo religioso.
ustrinum. Tras la cremación del cuer- Los grandes santuarios son lugares de
po, se recogen sus cenizas, se lavan y peregrinación donde los fieles deposise depositan en un loculus o agujero tan sus ofrendas, como el de La Serreta
generalmente dentro de una urna. de Alcoi conocido por la gran cantidad
Junto a los restos del incinerado, se de exvotos de terracota en él hallados.
coloca el ajuar, compuesto por piezas Las cuevas santuario, donde se encuenpersonales que reflejan su status social lran numerosos recipientes para libacomo armas, herramientas, fíbulas, ciones, gozan de una gran tradición
agujas, cuentas de collar y otros obje- como lugares sagrados. Finalmente, los
tos relacionados con el ritual funerario, templos de la Neta dels Banyets de El
como recipientes, exvotos, amuletos y Campello, el de La Escudilla de
ofrendas alimenticias. Diversas cere- Zucaina o el del Tossal de Sant Miquel
monias se desarrollan durante las exe- de Llíria son recintos sacros con altaquias, así se documentan cortejos y res, betilos y numerosas ofrendas.
desfiles en las escenas pintadas de la
cerámica de Sant Miquel de Llíria o el
grupo de plañideras y flautistas de
Horta Major en Alcoi. Juegos funerarios aparecen en las esculturas de La
Alcudia de Elx y, finalmente, se registran testimonios de libaciones y banquetes en las necrópolis de Cabezo
Lucero o El Molar, en Alicante. Las
tumbas son siempre anónimas sólo después de la conquista romana se empiezan a utilizar lápidas funerarias como
la de Sinarcas, en Valencia o Els
Vinyetsy Canet Roig, en Castellón.
La escultura también permite acercarse a la espiritualidad ibérica.
Animales fantásticos y mitológicos,
como el grifo de La Alcudia de Elx,
las esfinges de Agost y de Elx, y las
sirenas del Corral de Saus de Moixent,
evocan ideas de ultratumba; leones y
toros aparecen formando parte de los
monumentos funerarios. En cuanto a
las representaciones humanas, destacan las figuras de guerreros, oferentes
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monument hinerari. Segle IV a.c. Corral de
S,,,. de M
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monumento funerario. siglo Na.C. corral de
Saus, Moixent.
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111-11a.c. Necrbpolis de I'Albufereta d'blacant.
Pebetero de la diosa Tanit, de terracota. Siglos IIIU a.c. Necrópolis de la Albufereta de Alicante.
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naturalista, d'arrels ancestrals, i les
influencies mitologiques i rituals
dels pobles colonitzadors.
Un dels aspectes millor coneguts
n'és el món funerari. Els ibers incineren els seus morts sobre una pira o
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Les tombes poden ser forats simples excavats
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Murcia;
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dins d'una urna. Juntapedres com els de la necr6polis de Cabezo
Lucero, a Guardamar del Segura; pilars-estela
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turriformes com el de Pozo Moro, a Albacete, el
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fíbules, agulles, grans d e
Las tumbas pueden ser simples hoyos excauados
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Cigarralejo de Murcia; túmulos cuadrados de
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Celebren diverses cerimonies
como el de Monfofledel Cid,. o monumentos
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Orihuela.
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I'Horta Major d'Alcoi. Jocs funeraris
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banquets a les necropolis de Cabezo
Lucero o El Molar, a Alacant. Les tombes són sempre anbnimes i només
després de-la conquista romana
comencen a utilitzar Iipides funeriries corn la de Sinarcas, a Valencia o
Els Vinyets i Canet Roig, a Castelló.
L'escultura també permet acostar-se
a I'espiritualitat iberica. Animals
fantistics i mitologics, corn el grifó
de 1'Alcúdia d'Elx, les esfinx d'Agost i
d'Elx, i les sirenes del Corra1 de Saus
de Moixent, evoquen idees d'ultratomba; lleons i bous apareixen 'formant part dels monuments funeraris. Quant a les representacions humanes, hi destaquen les figures de
guerrers, oferents, i divinitats com la
Dama d'Elx i la de Guardamar del
Segura, i els conjunts escultdrics
d'Elx i del Corral d e Saus. L'irea
d'expansió de l'escultura en pedra es
redueix al sud de la província d e
Valencia i Alacant.
Els llocs de culte en el món iberic
són molt variats, cosa que dóna idea
de la complexitat del seu món religiós. Els grans santuaris són llocs de
pelegrinatge on els fidels depositen
les seues ofrenes, corn el de La Serreta d'Alcoi conegut per la gran quantitat d'ex-vots de terra cuita que s'hj
van trobar. Les coves-santuari, on hi
ha nombrosos recipients per a libacions, tenen una gran tradició corn a
llocs sagrats. Finalment, són recintes sacres amb altars, betils i nombroses ofrenes, els temples d e la
Illeta dels Banyets d'El Campello, el
de La Escudilla de Zucaina o el del
Tossal de Sant Miquel de Llíria.
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